E-commerce – handel elektroniczny – co to jest?

Co to jest e- commerce czyli handel elektroniczny?

E-commerce czyli inaczej handel elektroniczny to rodzaj handlu w Internecie. Wykorzystuje się do tego urządzenia podłączone do Internetu jak komputery stacjonarne, laptopy, telefony komórkowe, tablety i inne.
E-commerce w najszerszej definicji oznacza każdą działalność handlową prowadzoną drogą elektroniczną. Obecnie wiele osób rozumie e-commerce w węższym, prostszym znaczeniu, czyli kupowania i sprzedawania produktów i usług drogą elektroniczną przez Internet.
Oprócz działalności konwencjonalnej (takiej jak opieka zdrowotna i edukacja) e-commerce obejmuje również handel usługami (takie jak usługi prawne i finansowe) oraz towarami (artykuły gospodarstwa domowego, odzież itp.).

Popularne modele biznesowe dla e-commerce

Aby w pełni zrozumieć, czym jest firma e-commerce, powinniśmy najpierw zrozumieć jej modele. Cztery najpopularniejsze modele handlu elektronicznego na rynku to B2C (business to consumer), B2B (business to business), C2C (consumer to consumer) i C2B (consumer to business).

Business-to-Business (B2B)

Handel elektroniczny między przedsiębiorstwami ma miejsce, gdy firma kupuje towary lub usługi od innej firmy za pośrednictwem Internetu. Obejmuje to również firmy świadczące usługi finansowe i oprogramowanie biznesowe, takie jak zarządzanie relacjami z klientami (CRM).
Ze względu na ogromne zapasy wyrafinowanych produktów sprzedaż online B2B jest zwykle trudniejsza niż inne rodzaje handlu elektronicznego. Sprzedaż między przedsiębiorstwami zazwyczaj koncentruje się na surowcach lub produktach pakowanych lub mieszanych, zanim zostanie sprzedana klientom.

Business-to-Consumer (B2C)

W przeciwieństwie do modelu B2B, w którym transakcje i zakupy są dokonywane przez przedsiębiorstwa lub hurtownie. Model B2C jest typowym modelem detalicznym, który firma sprzedaje konsumentom za pośrednictwem witryn e-commerce lub innych kanałów transakcyjnych.
To najbardziej znany model, który ma też największy udział w rynku e-commerce. Wiele firm ze znaczącą sprzedażą offline wdrożyło systemy e-commerce na całym świecie.

Consumer-to-Consumer (C2C)

Użytkownicy sprzedają sobie nawzajem przedmioty w serwisach C2C, które działają jako serwisy wymiany, kupna i aukcji w Internecie. Te strony internetowe i aplikacje, umożliwiają użytkownikom dokonywanie transakcji w zamian za kwotę pieniężną. W Polsce jednym z takich serwisów jest np. OLX gdzie każdy może wystawić na sprzedaż swoje produkty.
Mogą to być towary, które sami wytwarzają, takie jak rzemiosło lub przedmioty, które posiadają i chcą sprzedawać z drugiej ręki.

Consumer-to-Business (C2B)

Handel C2B ma miejsce, gdy klienci generują wartość dla firm. Istnieje kilka sposobów tworzenia wartości. C2B może być tak samo ważne, jak klient zamieszczający pozytywną recenzję dla firmy lub serwisu fotograficznego, który kupuje zdjęcia od niezależnych fotografów.
Ponadto C2B odnosi się do firm, które nabywają używane przedmioty od zwykłych użytkowników Internetu.

Korzyści, jakie e-commerce przynosi firmom

Ze względu na korzyści, jakie e-commerce zapewnia firmom, możemy stwierdzić, że jest on na etapie wyrostu. Przed ustanowieniem i rozszerzeniem tego podejścia biznesowego przedsiębiorcy muszą najpierw zrozumieć i wykorzystać jego główne zalety.

1. Korzyści z e-commerce dla firm

Pokonaj ograniczenia geograficzne

Pokonywanie ograniczeń geograficznych to jedna z najważniejszych korzyści płynących z handlu elektronicznego. Jeśli firma ma fizyczną lokalizację, region geograficzny, który może obsługiwać, może to ograniczać jej bazę klientów.
Wraz z powstaniem serwisu e-commerce brak handlowców nie będzie już przeszkodą; konsumenci z całego świata będą mogli dowiedzieć się o transakcjach i dokonywać ich w Twojej witrynie.
Co więcej, wprowadzenie handlu elektronicznego zapewnia swobodę zarówno klientom, jak i właścicielom firm, ponieważ do administrowania i robienia zakupów wystarczy urządzenie mobilne lub komputer.

Poszerz bazę konsumentów za pomocą wyszukiwarek

Konwencjonalna strategia handlowa opiera się głównie na popularności marki i powiązaniach, aby kierować model biznesowy poprzez fizyczne witryny sklepowe. Tymczasem e-commerce umożliwi kontrolowanie charakterystyki ruchu w wyszukiwarkach.
Najbardziej widoczną tendencją jest korzystanie z Google w celu znalezienia interesującego ich przedmiotu, a następnie przejście do witryny e-commerce, która sprzedaje ten produkt, o czym prawdopodobnie nigdy wcześniej nie słyszeli. Baza klientów nie będzie ograniczona do określonego obszaru geograficznego i może wzrosnąć na inne potencjalne rynki.

Przystępne koszty inwestycji w e-commerce

Kolejną istotną zaletą e-commerce są niższe koszty inwestycji. Oto niektóre wydatki, które można pominąć przy sprzedaży swoich produktów przez Internet.

  • Reklama i marketing: Zarządzanie ruchem w wyszukiwarkach, reklamy typu pay-per-click i umieszczanie reklam w serwisach społecznościowych to tylko niektóre z opłacalnych strategii.
  • Lokale, nieruchomości: zamiast kupować lub wynajmować ogromne cenne działki w celu założenia sklepu w określonej lokalizacji, firmy będą musiały zainwestować w infrastrukturę serwerową do przechowywania informacji z systemu handlu elektronicznego przy znacznie niższych kosztach.
  • Zasoby ludzkie: Pracodawcy mogą zaoszczędzić pieniądze na kosztach pracy, automatyzując procesy pracy, takie jak płatności za pośrednictwem portali internetowych, zarządzanie zapasami, listy przewozowe (BOL) itp. A w przypadku małych sklepów internetowych mogą samodzielnie zarządzać większością zadań.

Łatwo utrzymuj kontakt z klientami

Systemy handlu elektronicznego umożliwiają firmom zbieranie informacji kontaktowych w wiadomościach e-mail, ułatwiając wysyłanie automatycznych i spersonalizowanych wiadomości e-mail do swoich klientów.
Firmy internetowe mogą informować konsumentów o zniżce, reklamować nowy produkt lub kontaktować się z klientem w celu uzyskania osobistego kontaktu przy znacznie mniejszym wysiłku. Inne technologie internetowe, takie jak pliki cookie, pomagają dostosowywać sklepy i analizować zachowania konsumentów w celu lepszej obsługi w przyszłości.

Bądź elastyczny w skalowaniu

Rozwój sklepu fizycznego wymaga ponownego przemyślenia, jak pomieścić większą liczbę klientów na tym samym obszarze w swoim sklepie. Wymagana jest większa ilość personelu do obsługi większej ilości klientów.
O wiele łatwiej jest jednak rozwijać się z witryną e-commerce, ponieważ jest bardziej elastyczna. Witryna może być nadal utrzymywana podczas aktualizacji systemu, ale firmy będą musiały współpracować z zespołem technicznym (który może być zlecony na zewnątrz lub wewnętrznie).

Zezwalaj na zamawianie 24/24

Ponieważ witryny e-commerce mogą działać przez całą dobę, godziny pracy to teraz 24/7/365. Z punktu widzenia kupca pomaga to w zwiększeniu dla nich sprzedaży. Sklep „zawsze otwarty” jest znacznie wygodniejszy z punktu widzenia klienta.

Inne korzyści z e-commerce

  • Zwiększenie prestiżu i wizerunku firmy.
  • Poprawa jakości obsługi klienta.
  • Nowi partnerzy biznesowi
  • Uproszczenie i ustandaryzowanie procesów transakcyjnych
  • Zwiększenie produktywności
  • Poprawienie dostępu do informacji i zmniejszenie kosztów transportu.
  • Zwiększenie elastyczności transakcji i działalności biznesowej.

2. Korzyści dla konsumentów z e-commerce

Dodatkowe opcje produktów i usług

Ze względu na zwiększoną liczbę dostawców dostępnych za pośrednictwem handlu elektronicznego, kupujący mają teraz więcej opcji. Dzięki szybkiemu wyszukiwaniu w Google klienci mają listę dostawców, którzy sprzedają pożądany produkt, z wieloma możliwościami wyboru cen, materiałów, rozmiarów, kolorów itp. Stamtąd masz pełną swobodę wyboru miejsca zakupu na podstawie swoich kryteriów.

Przesuwanie granic przestrzeni i czasu

Klienci mogą robić zakupy w sklepach na całym świecie z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Konsumenci mogą jednym kliknięciem zamawiać towary u sprzedawcy oddalonego o setki kilometrów. A klienci mogą składać zamówienia o każdej porze dnia i nocy w sklepie internetowym.

Rozsądne ceny

Klienci mogą łatwiej porównywać ceny od różnych dostawców i znaleźć najlepszą cenę, ponieważ informacje są bardziej dostępne, nieskomplikowane, klasyfikowane według różnych cen, od niskich do wysokich.

Referencje od społeczności kupujących na platformie e-commerce

Każdy, kto uczestniczy w środowisku biznesowym e-commerce, może szybko i skutecznie wchodzić w interakcje oraz wymieniać się wiedzą i doświadczeniami. Klienci mogą zapoznać się z recenzjami produktu, aby ustalić, czy jest to, czego chcą, co ułatwia podjęcie decyzji.

Jak założyć biznes e-commerce

Chociaż założenie firmy e-commerce jest łatwiejsze niż otwarcie sklepu stacjonarnego, to wciąż nie jest to takie łatwe. Potrzebujesz jasnego planu z celami i wieloma etapami, a tylko wtedy, gdy zrobisz to dobrze na każdym etapie, będziesz w stanie rozwijać swój biznes online.

Zbadaj model biznesowy e-commerce

Rozpoczęcie badania modeli biznesowych przed wejściem na rynek jest niezbędnym krokiem, który muszą podjąć właściciele. Nie kieruj się przeczuciami, ponieważ założenie firmy internetowej nadal wymaga znacznych inwestycji.

Jak już wspomniano, przed podjęciem decyzji o sprzedaży online należy najpierw zapoznać się z różnymi dostępnymi modelami biznesowymi, takimi jak B2B, B2C, C2B, C2C i inne, i podjąć najlepszą decyzję w oparciu o cel swojej firmy.

Zbadaj i poznaj niszę e-commerce

Nie próbuj sprzedawać wszystkiego! Zbadaj i znajdź rynek, który oferuje najlepsze możliwości dla biznesu. Następnie zbadaj i określ konkurencję rynkową i zobacz, czym możesz odróżnić się od innych.
W zależności od Twoich produktów możesz również promować krzyżowo z innymi właścicielami firm w tym obszarze, zostać udziałowcem (lub kupić) podmiot stowarzyszony i poszerzyć bazę klientów, współpracując z nimi. Nie będziesz już musiał martwić się kosztami dostarczenia kilku przedmiotów, jeśli możesz skorzystać z kilku możliwości marketingu afiliacyjnego.

Wybierz nazwę firmy i skonsultuj się z ekspertem prawnym

Po sfinalizowaniu strategii firmy e-commerce następnym krokiem jest wybranie nazwy. Będziesz potrzebować unikalnej, łatwej do zapamiętania nazwy i jasno wyjaśniającej, czym jest Twoja firma lub czym się zajmuje.
Nazwa Twojej strony internetowej i nazwa prawna Twojej firmy nie muszą być identyczne, ale zachowanie ich spójności oferuje własny zestaw korzyści na dłuższą metę. Ponadto prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością uzyskania licencji, np. licencji na prowadzenie działalności gospodarczej.
Skontaktuj się ze swoim miastem aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju podatku od sprzedaży lub zezwoleń na prowadzenie działalności będziesz potrzebować, i przed rozpoczęciem prowadzenia działalności sprawdź dwukrotnie, czy działalność jest dozwolona.

Wybierz platformę e-commerce i stwórz unikalną stronę internetową

Jednym z kroków, które zadecydują o sukcesie Twojego biznesu e-commerce, jest właśnie ten. Tworzenie witryny e-commerce jest podobne do budowania fizycznej witryny sklepowej. Ta strona będzie służyć jako publiczna twarz Twojej firmy, ponieważ będzie to pierwsza rzecz, którą Twoi konsumenci zobaczą i wykorzystają do zlokalizowania i zakupu Twoich produktów lub usług.

Wybór najlepszej platformy e-commerce nie jest łatwy. Rzeczy takie jak szybkość ładowania, funkcjonalność, kompatybilność z różnymi metodami płatności, struktura biznesowa, umiejętności programisty stron internetowych, funkcje przyjazne SEO i tak dalej powinny być dokładnie przemyślane.
Możesz szukać usług tworzenia witryn e-commerce na zamówienie, ale musisz się liczyć z większymi kosztami niż jakbyś tworzył sklep sam.
Powinieneś znaleźć pakiety e-commerce, jeśli masz skromny lub średni budżet, a potrzeby nie są zbyt duże. Usługa pakietowa obejmuje na ogół wszystko, od projektowania i tworzenia stron internetowych po rejestrację domeny i hosting, a także krótki okres rozwoju.

Pozyskiwanie lub wystawianie produktów

Jest to również część, w której trzeba się zastanowić. Sprzedawcy mogą albo wytwarzać swoje produkty, albo kupować je od hurtowników, albo umieszczać swoje produkty i usługi na stronie internetowej firmy, gdzie mogą doradzić, jak je sprzedać.

Surowce lub przedmioty można zdobyć na pchlim targu, w sklepach rzemieślniczych, na wyprzedażach nieruchomości, w uznanych przedsiębiorstwach handlu detalicznego. Możesz również skorzystać z Internetu, aby wyszukać źródła produktów, aby najpierw zweryfikować koszty i jakość. Określ, czego potrzebujesz, gdzie to otrzymasz i ile będzie to kosztować.
Niezwykle ważna jest również osobista ocena jakości produktu przed sprzedażą klientom, ponieważ produkty wysokiej jakości szybko budują zaufanie i lojalność kupujących w przyszłych zakupach. Dzięki temu reputacja Twojego sklepu rozprzestrzeni się szerzej, nawet jeśli jest to nowy sklep działający na platformie internetowej. Możesz przetestować produkty od kilku dostawców, aby wybrać takiego, który dostarczy niezawodne, wysokiej jakości produkty i z którym będziesz mógł pracować przez długi czas.

Marketing i reklama Twojej firmy

Na tym etapie niezbędne są nowe działania marketingowe. Niezbędne jest skuteczne promowanie firmy uruchomieniu strony internetowej, aby ją rozwinąć.
Na początek trzeba przykuć uwagę konsumenta, można to zrobić na kilka sposobów. Możesz używać mediów społecznościowych do artykułów reklamowych, tworzyć popularne posty o swojej firmie i produktach lub nagrywać filmy wideo z bliska, aby kupujący mogli mieć pewność co do jakości oferowanych przez Ciebie produktów.

Zakończenie

Powyższe wskazówki powinny dać pewien wgląd w sektor e-commerce. Możesz poznać zalety i w jaki sposób rozpocząć swoją przygodę w tej branży.

Aby prosperować w przyszłości, musisz zrozumieć, na czym polega e-commerce i stworzyć konkretne plany, aby Twoja firma mogła się rozwijać. Pamiętaj też, że zawsze powinieneś się uczyć i być na bieżąco z informacjami, ponieważ jest to stale zmieniający się rynek.

Share
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Skomentuj nasz artykułx