Lekcja 2 – Podstawy składni języka programowania

Kurs: Wstęp do programowania
Lekcja 2: Podstawy składni języka programowania

⇓ spis treści ⇓


W tej lekcji zagłębimy się w podstawowe zagadnienia związane ze składnią i semantyką języka programowania, co stanowi fundament efektywnego pisania kodu. Zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla każdego, kto chce tworzyć programy, które nie tylko działają, ale są również logiczne i zgodne z założeniami. Omówimy, jak poprawnie konstruować instrukcje, jakie reguły muszą być przestrzegane oraz jak unikać błędów, które mogą powodować nieprawidłowe działanie programów. Przyjrzymy się także, jak komputer przetwarza dane oraz jak możemy kontrolować przebieg wykonywania programu za pomocą różnych struktur.

Składnia i gramatyki

Na początek, zajmiemy się opisem składni języka programowania. Każdy język posiada swoje reguły składniowe, które muszą być przestrzegane, aby kod został poprawnie zrozumiany przez komputer. Składnia jest jak gramatyka w języku naturalnym – narzuca pewne zasady, których musimy się trzymać, aby nasz kod był czytelny dla kompilatora lub interpretera. W tej części lekcji omówimy różne notacje i gramatyki, które są używane do formalnego opisu składni języków programowania, takie jak gramatyki bezkontekstowe i notacja BNF (Backus-Naur Form). Dowiemy się, jak kompilatory używają tych notacji, aby analizować kod, oraz jak my sami możemy korzystać z tych reguł, aby pisać bardziej poprawne i efektywne programy.

Składnia a semantyka

Następnie przejdziemy do omawiania różnicy między składnią a semantyką. Składnia określa, jak zapisywać kod, natomiast semantyka dotyczy tego, co ten kod oznacza. Na przykład, składnia może być poprawna, ale jeśli semantyka jest błędna, program może nie działać zgodnie z zamierzeniami. Przeanalizujemy, dlaczego te dwie koncepcje są od siebie zależne i jak ich niepoprawne użycie może prowadzić do błędów w działaniu programów. Dowiemy się, jak unikać typowych błędów składniowych, takich jak brakujący średnik lub niezamknięte nawiasy, oraz jak rozwiązywać problemy semantyczne, które wynikają z nieprawidłowej logiki kodu. Omówimy również, jak kompilatory i interpretery analizują składnię, a następnie przekładają ją na instrukcje, które komputer jest w stanie wykonać.

Wyrażenia w programowaniu

Wyrażenia są kluczowymi elementami każdego języka programowania, ponieważ pozwalają wykonywać operacje na danych. W tej części lekcji przyjrzymy się trzem głównym rodzajom wyrażeń: arytmetycznym, logicznym oraz wyrażeniom związanym z pracą na tekstach. Operacje arytmetyczne to podstawowe działania, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Dowiemy się, jak używać tych operatorów na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych, oraz omówimy potencjalne problemy, takie jak błędy zaokrągleń, które mogą pojawić się podczas operacji na liczbach zmiennoprzecinkowych. Następnie omówimy wyrażenia logiczne, które są używane do podejmowania decyzji w programach. Te wyrażenia zwracają wartość typu logicznego: prawda lub fałsz. Dowiemy się, jak korzystać z operatorów logicznych, takich jak AND, OR i NOT, oraz jak formułować warunki, które mogą być używane w instrukcjach warunkowych i pętlach. Praca z tekstem to kolejny ważny aspekt programowania, szczególnie gdy musimy manipulować napisami lub wprowadzać dane od użytkownika. Omówimy, jak łączyć, porównywać i przekształcać napisy, a także jak pracować z pojedynczymi znakami.

Zmienne i typy danych

W tej części lekcji dowiemy się, jak definiować zmienne i przypisywać im wartości. Zmienne to miejsca w pamięci, które przechowują dane używane w programie. Omówimy różne typy danych, takie jak liczby całkowite, liczby zmiennoprzecinkowe, znaki i napisy, oraz jak prawidłowo deklarować zmienne w kodzie. Dowiemy się, jakie są różnice między typami danych i dlaczego wybór odpowiedniego typu ma kluczowe znaczenie dla wydajności i poprawności programu. Przykłady pokażą, jak unikać typowych błędów, takich jak przypisanie wartości niezgodnej z typem zmiennej, oraz jak zarządzać pamięcią, aby programy działały optymalnie. Porozmawiamy również o tym, jak zmienne są przechowywane w pamięci komputera i jakie są zasady dotyczące ich zakresu i żywotności.

Tworzenie funkcji

Funkcje są podstawowym sposobem organizacji kodu, pozwalając na tworzenie modularnych i wielokrotnego użytku fragmentów programu. W tej części lekcji nauczymy się, jak definiować funkcje bez rekurencji, jak działają parametry i jakie wartości mogą zwracać funkcje. Omówimy różnicę między funkcjami, które zwracają wartości, a funkcjami typu void, które nie zwracają żadnej wartości. Dowiemy się, jak wywoływać funkcje i jak przekazywać im dane wejściowe za pomocą argumentów. Przykłady pokażą, jak tworzyć funkcje, które są łatwe do zrozumienia i efektywne w działaniu. Omówimy także, jak działają zmienne lokalne w kontekście funkcji oraz jakie zasady rządzą ich zakresem i dostępnością.

Instrukcje warunkowe i pętle

Kontrolowanie przepływu programu jest niezbędne w każdym języku programowania, dlatego omówimy różne konstrukcje, które umożliwiają podejmowanie decyzji i wykonywanie powtarzających się operacji. Instrukcje warunkowe, takie jak if, else i switch, pozwalają programowi podejmować decyzje na podstawie określonych warunków. Zrozumiemy, jak te instrukcje działają, jakie są ich zalety i kiedy warto ich używać. Następnie przyjrzymy się pętlom while i pętlom for, które umożliwiają wykonywanie fragmentów kodu wielokrotnie, dopóki spełniony jest określony warunek. Omówimy, jak unikać nieskończonych pętli oraz jak efektywnie zarządzać iteracjami, aby program działał zgodnie z oczekiwaniami. Przykłady pokażą, jak pisać pętle, które są przejrzyste i optymalne.

Wprowadzanie i wyprowadzanie danych

Wprowadzanie danych od użytkownika oraz ich wyświetlanie to podstawowe operacje w wielu programach. W tej części lekcji dowiemy się, jak obsługiwać dane wejściowe i wyjściowe, jak działa standardowe wejście i wyjście oraz jak unikać błędów podczas wprowadzania danych. Przykłady ilustrujące te operacje pokażą, jak interakcja z użytkownikiem wpływa na działanie programu i jakie techniki można zastosować, aby obsługa danych była bardziej efektywna i bezpieczna.

Reprezentacja liczb

Na koniec tej lekcji poruszymy temat reprezentacji liczb w systemach komputerowych. Omówimy, jak liczby całkowite i zmiennoprzecinkowe są przechowywane w pamięci oraz jakie ograniczenia wiążą się z ich precyzją i zakresem. Zrozumienie tych ograniczeń pomoże nam unikać błędów związanych z precyzją obliczeń i zakresem wartości, co jest szczególnie ważne w programach wymagających wysokiej dokładności.

Podsumowując, ta lekcja dostarczy Ci solidnych podstaw do pisania poprawnych i wydajnych programów. Omówione zagadnienia są niezbędne dla każdego programisty, niezależnie od języka, w którym pracuje. Przygotuj się na praktyczne przykłady i wyzwania, które pozwolą Ci utrwalić zdobytą wiedzę i zrozumieć, jak stosować te koncepcje w rzeczywistych projektach.

Następny temat ==> Opis składni języka: Notacje i gramatyki



Spis Treści - Wstęp do programowania

Lekcja 3: Rozwiązywanie problemów i poprawność programów Lekcja 4: Praca z różnymi typami danych Lekcja 5: Obsługa plików i pamięci Lekcja 6: Zaawansowane techniki programistyczne Lekcja 7: Wskaźniki i pamięć dynamiczna Lekcja 8: Struktura kodu i abstrakcja Lekcja 9: Rekurencja i jej zastosowania Lekcja 10: Analiza wydajności algorytmów Lekcja 11: Technika "dziel i zwyciężaj" Lekcja 12: Struktury danych o dynamicznej budowie Lekcja 13: Struktury hierarchiczne: Drzewa Lekcja 14: Struktury danych z bibliotek Lekcja 15: Algorytmy z nawrotami Lekcja 16: Programowanie dynamiczne Lekcja 17: Programowanie zachłanne Lekcja 18: Praca z grafami

Jeśli chciałbyś być poinformowany o następnych kursach to zapisz się do naszego newslettera: